Servicemonteurs
De werking van de webapplicatie is eenvoudig. Uw binnendienst zorgt er voor dat in uw ERP pakket de serviceorders worden aangemaakt, ingepland en toegekend aan een servicemonteur. Dit kunnen ingeplande opdrachten zijn of storingen waarbij er direct een monteur op weg moet naar de klant om een probleem te verhelpen. De servicemonteurs zien de voor hun ingeplande orders op hun tablet en gaan naar de klanten om de klussen af te werken. Tijdens of na de klus registeren zij op hun tablet de gemaakte uren, gebruikte materialen en eventuele andere kosten. Wanneer de klus geklaard is zorgen zij er voor dat de klant de werkbon ondertekend. Gewoon door een handtekening te zetten op het scherm van de tablet. Op dat moment wordt de werkbon als PDF per e-mail verstuurd aan de klant en worden alle boekingen gedaan in uw ERP pakket. Indien gewenst kunnen ook gereedmeldingen worden gedaan of statussen worden verzet.
De webapplicatie communiceert live en direct met uw ERP pakket, dus een mobiele dataverbinding (3G of 4G) is vereist. Mocht de dekking echter tijdelijk slecht zijn, dan zorgt een slimme synchronisatie ervoor dat er gewoon doorgewerkt kan worden en geen gegevens verloren gaan.
ERP pakketten: Isah, Exact (Online en Globe), Ridder, MKG
Ten eerste kijken al uw medewerkers, dus zowel de binnendienst als ook de buitendienst, te allen tijde naar dezelfde gegevens. De webapplicatie vormt als het ware een schil om uw ERP heen. Wanneer een monteur een boeking doet, zal deze direct in ERP worden opgeslagen en daar zichtbaar zijn. Ook andersom geldt dit. Wanneer uw binnendienst in ERP een nieuwe serviceorder aanmaakt of wijzigingen doorvoert, zijn deze direct zichtbaar voor uw servicemonteurs.
Zoals gezegd worden alle boekingen voor wat betreft uren, materialen en kosten die uw monteurs doen op de juiste manier opgeslagen in uw ERP pakket. Niet alleen worden uitgifteregels voor de voorraad geboekt en indien gewenst verwerkt, ook de urenregels worden meteen geboekt. Wanneer u gebruik zou maken van onze webapplicatie Urenverantwoording, dan zijn de urenregels van de servicemonteurs hier dan ook direct te zien en te beoordelen. De webapplicaties Urenverantwoording en Servicemonteurs vullen elkaar dan ook prima aan.
De artikelen die in de bus van de monteur liggen vormen een mobiel mini-magazijn. Binnen het ERP pakket wordt hiervan de actuele voorraad bijgehouden. Wanneer een monteur een artikel uit zijn bus gebruikt bij een klus wordt die van de voorraad in zijn bus afgeboekt. Vanuit het hoofdmagazijn op uw bedrijf kan de voorraad in de bus worden aangevuld. Wanneer een monteur tijdens een klus een artikel nodig heeft dat hij niet in zijn bus heeft liggen, plaatst hij een bestelling bij het hoofdmagazijn. Uw magazijnmedewerkers zorgen er voor dat het artikel in de juiste bus komt, zodat daarna de klus kan worden afgerond.
Tijdens de implementatie van de webapplicatie Servicemonteurs kunt u ons vertellen hoe ver u wilt gaan in het automatisch boeken van de gegevens. U kunt stoppen bij het boeken van uitgifte- en urenregels, maar u kunt ook aanvullende handelingen laten automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan het maken van de regiespecificatie op een verkoopregel als voorbereiding op het aanmaken van de uiteindelijke factuur.
Ook voor uw eigen proces en de administratie rond de serviceopdrachten heeft het voordelen. Door gebruik te maken van de mogelijkheden die GPS biedt is het namelijk mogelijk om automatisch de rittenregistratie te verzorgen. Gegevens als reistijd en afgelegde kilometers kunnen indien gewenst direct op de serviceorder worden geboekt.
Wanneer u reeds een andere software gebruikt voor het aansturen van uw servicemonteurs in de buitendienst en u zoekt naar een manier om deze software te koppelen aan uw ERP pakket, dan kan Webbing Solutions dit voor u realiseren.
Met een dergelijke koppeling is het mogelijk om gegevens vanuit ERP naar de Field Service software te sturen, zoals het artikelbestand, de personeelsgegevens van uw monteurs en natuurlijk de serviceorders. Uw servicemonteurs gaan vervolgens aan de slag, werken de klus af en doen alle boekingen die nodig zijn. Deze boekingen worden vervolgens door middel van de koppeling weer geïmporteerd in uw ERP pakket.
Op deze manier heeft Webbing Solutions bijvoorbeeld een volledige koppeling gerealiseerd met het FMP360 platform van Gomocha.